2015. szeptember 10., csütörtök

Gregorián vonal a metál zenében.

Régebben már írtam egy hasonló bejegyzést az előző blogomban, de gondoltam felesleges megint kiemelni egy ilyen jellegű zenekart, így összegzésben írok pár bandáról, akik a zenéjükbe fényt visznek a gregorián vonallal.(Gregorián mánia powa^^)

Ének órákon biztosan mindenki hallott már a gregoriánról, ami egyszólamú egyházi éneket jelent. Szóval általában Istennel kapcsolatos vagy bármiféle vallási témához kapcsolható. Általában a metállal nem igazán hozható össze a kettő. De szerencsére van rá bizonyíték, hogy össze lehet. Még ha a szövegek nem is a valláshoz kapcsolódnak, vagy nem éppen Istenhez, de gregorián stílusban szólal meg esetleg a refrén.Bár létezik keresztény rock banda, akkor lehet van keresztény metál banda is.

Mortemia Norvégiából: Zenéjüket bekategorizálni nehezen lehet, valahol azt írják, hogy gótikus metál, valahol meg azt hogy death metál. Mortem Veland neve talán ismerős lehet azoknak, akik ismerik a Tristaniat vagy a Sirenia-t mert ő is közreműködött a két zenei projektben (alapítótag volt). A Mortemia tényleg elég death metálós beütés, de a gregorián elemekkel különleges dolgokat tudnak létrehozni. A Sireniának nem hallottam sok számát régebben sem, csak egyet az "Other Side"-ot, amiben szintén van gregorián kórus, ami által még jobb lesz az a szám szerintem.


Kryptéria Németországból:  A Kryptériát régebben, talán még a babybat korszakomban sokat hallgattam, mostanság nem igen vettem elő, de a bejegyzés után lehet, hogy újra előveszem. Szóval elvileg ez is egy gótikus jellegű metál banda, de egy női énekessel, akinek jellegzetessége még az is, hogy Koreai származású. Vannak eredeti nyelvezetű zenéik is, és a gregorián itt is megjelenik, ami hatására sok latin szöveg feltűnhet. Ami még jellegzetessége az az, hogy sok száma nekem olyan musical-es hatást kelt bennem. =)


Powerwolf szintén Németországból: Mint ahogy a nevük is tükrözi power metált játszanak Szövegeik gyakran vallásos témájúak, talán egy kicsit másabb értelmezésben. A Latin gregorián kórus itt sem maradhat el. Dalaik a sötétebb témákat feszegetnek. 

Biztos van még több ilyen és ezekhez hasonló, én eddig őket ismerem (és hagytak mély nyomot) a metál zenében, de ha esetleg tudsz még valakit, aki esetleg neked nagy kedvenc gregoriánmetálosod, ajánlhatod nyugodtan!

Az Orphaned Land-we are one c számában is megszólal egy gregorián kórus. Ugye gregorián zenékben vannak a nagy kedvenceim akik másabb stílusban alkotnak kiemelkedőt, mint Era, Enigma, Gregorian, Globus meg hát az E-nomine, amiről már írtam azt itt olvashatjátok el.

2 megjegyzés:

  1. Nekem még ezek a kedvenceim:
    Theatres des vampires - Lilith mater inferorum, Tenebra dentro, When the wolves cry (nem pont gregorian, de van benne latin szöveg) My winter storm
    Hát ezek sem épp keresztény zenék... :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszi, egy-két számot a felsoroltak közül hallottam már, de a többire is rá keresek majd. :)

      Törlés